Bok från Blekinge får priset Årets Hembygdsbok

Idag står det klart att utmärkelsen Årets Hembygdsbok går till boken ”Ringamåla socken då – nu – sedan” som Ringamåla Hembygdsförening ligger bakom. Priset delas ut av Sveriges Hembygdsförbund.

– Det är ett stort erkännande att vi får det här priset och att hembygdsföreningens arbete med boken uppmärksammas, säger Arvid Edvardsson, en av de åtta personer från Ringamåla Hembygdsförening som står bakom boken.

Så här lyder juryns motivering: En arbetsgrupp inom Ringamåla hembygdsförening i Blekinge har tillsammans skrivit en klassisk sockenbok som både text- och bildmässigt imponerar. Med en gången tid i botten riktas blicken framåt och boken utstrålar optimism och framtidstro. En bok som fängslar även en utsocknes läsare.

– Blekinges hembygdsföreningar gör ett stort arbete med att lyfta fram och göra den lokala kulturhistorien tillgänglig för en bred publik. Just den här boken var särskilt givande att bläddra i eftersom den andas en så påtaglig optimism och framtidstro, säger Åke Werdenfels, ordförande för Blekinge Hembygdsförbund.

Blekinges 40 hembygdsföreningar ger varje år ut runt 30-talet skrifter. I hela landet ger 2000 hembygdsföreningarna ger varje år ut runt 1 300 skrifter som på olika sätt berättar om lokalsamhällenas människor, miljöer och utveckling.

Juryn gav dessutom hedersomnämnanden till tre böcker från Gästriklands kulturhistoriska förening, Gävleborgs län, Vrigstads hembygdsförening i Jönköpings län och Wist hembygdsförening i Östergötland.

Priset Årets hembygdsbok har instiftats av Sveriges Hembygdsförbund för att uppmärksamma den rika hembygdslitteraturen. Det första priset delades ut 2012 och förra året gick priset till boken ”Marielund – Sommardröm vid Uppsala” av Marielunds vänner i Uppland.

Arvid Edvardsson, Ringamåla Hembygdsförening 0454-32 50 51.
Åke Werdenfels, ordförande för Blekinge Hembygdsförbund, 0456-123 69, 070-661 16 98, [email protected]
Olov Norin, kommunikatör Sveriges Hembygdsförbund, 070-789 71 01, [email protected]

www.hembygd.se/pressbilder
www.hembygd.se/aretshembygdsbok (Bokens omslag)

Sveriges Hembygdsförbund samlar en av Sveriges största folkrörelser med 2 000 föreningar och 450 000 medlemmar. Den kulturskatt vi har berör alla människor och därför arbetar vi aktivt för att göra kulturarvet tillgängligt för alla. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll både för den lokala identiteten och för utvecklingen av lokalsamhället.