Sveriges Hembygdsföreningar bjuder in till valborgsfirande på söndag

Sveriges Hembygdsföreningar bjuder in till valborgsfirande på söndag

På söndag ordnas det valborgsfirande vid många av landets hembygdsföreningar. Varje år firar runt 120 000 personer valborg med hembygdsföreningar på cirka 500 platser i landet.

– Hembygdsföreningarna drar alltid mycket folk till sina evenemang och Valborg är en av de mest populära, då många vill samlas kring eldarna för att hälsa våren, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges Hembygdsförbund.

Enligt hembygdsrörelsens statistik brukar omkring 120 000 personer fira Valborg vid runt 500 firanden som hembygdsföreningarna arrangerar. Många av landets 2 050 hembygdsföreningar lägger ut sina valborgsfiranden på webben, där det är enkelt att se tid och plats för evenemangen.

– Hembygdsrörelsen vill göra kulturarvet tillgängligt för alla och skapa mötesplatser där alla kan känna sig välkomna, säger Jan Nordwall.

Traditionen att fira valborg har sitt ursprung i förkristna vårfester. I kristen tradition smälte dessa vårfester samman med en minnesdag över den heliga Valborg, ett helgon som gravsattes den 1 maj. De eldar man tänder på valborgsmässoafton ska enligt folktro skrämma bort häxor och andra övernaturliga krafter.

Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges Hembygdsförbund, 070-794 91 24, [email protected]

Bilder på Valborgsfirande:
www.hembygd.se/press/pressbilder

Tips på var du kan fira valborg
www.hembygd.se/aktiviteter

Därför firar vi valborg
Valborg är en mycket gammal högtid som kom till Sverige från Tyskland någon gång under medeltiden. Den anses ha sitt ursprung i förkristna vårfester. I kristen tradition smälte dessa vårfester samman med en minnesdag över den heliga Valborg, ett tyskt helgon som gravsattes den 1 maj. De eldar man tänder på valborgsmässoafton ska enligt folktro skrämma bort häxor och andra övernaturliga krafter. Men elden har också använts för att skrämma bort vargar och andra vilda djur när man släppte ut boskapen på bete. Man brukade slå på trummor, skjuta, skrika och slå på grytlock för att skrämmas. Redan tidigt i vår historia har valborg varit en fest som särskilt har lockat ungdomar och på många orter finns särskilda studenttraditioner som hör till valborg.

Sveriges Hembygdsförbund är riksorganisation för 26 regionala hembygdsförbund och cirka 2 050 lokala föreningar. Hembygdsrörelsen har sammanlagt över 450 000 medlemmar. Läs mer om oss på www.hembygd.se eller besök vår webbplats www.bygdeband.se med lokalhistoriskt material från hela Sverige.