”Välkommen hem” till hembygdsföreningarna på Arkivens dag

På lördagen är det Arkivens dag, i år med temat ”Välkommen hem”. Många hembygdsföreningar öppnar då upp sina arkiv för allmänheten, som får möjlighet att djupdyka i sin lokala historia. Sveriges hembygdsförbunds statistik visar att landets 2 050 hembygdsföreningar bidrar till Sveriges historia med bland annat över 8 miljoner bilder och ett mer än 2,5 mil långt arkiv.

– För att bevara kulturarvet är det viktigt att göra hembygdsföreningarnas omfattande arkiv tillgängliga för alla som är intresserade av den lokala historien, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges Hembygdsförbund.

Hembygdsföreningarnas arkiv berättar om den lokala historien. Där finns bröllops-, och klassfotografier, bilder på miljöer som förändrats eller försvunnit, berättelser, dokument, kartor och annat historiskt material. I samband med Arkivens dag lördagen den 12 november visar många hembygdsföreningar runt om i landet upp sina arkivsamlingar med visningar, utställningar och föredrag.

– Arkiven förändras i takt med att lokalsamhället utvecklas. Den som vill bidra med bilder eller annat material som speglar såväl historien som samtiden kan vända sig direkt till någon av landets 2 000 hembygdsföreningar, säger Jan Nordwall.

Arkivens dag är ett årligt arrangemang då bland annat museum, släktforskare och hembygdsföreningar bjuder in allmänheten för att visa upp sina arkiv. Arkivens dag har i år temat ”Välkommen hem”. Temat handlar bland annat om bostadsplanering, inredning, migration och hembygd.

Bakom Arkivens dag står organisationen Svenska arkiv i samverkan för synlighet, som består av landets arkivorganisationer.

Kontakta en hembygdsförening:
www.hembygd.se

Hitta hembygdsföreningar som har aktivitet på Arkivens dag
www.hembygd.se/aktiviteter
www.arkivensdag.nu/arrangemang

Jan Nordwall, generalsekreterare, 070-794 91 24, [email protected]

Sveriges Hembygdsförbund samlar en av Sveriges största folkrörelser med drygt 2 000 föreningar och 450 000 medlemmar. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll både för den lokala identiteten och för utveckling av lokalsamhället.