Vinnaren av Årets Hembygdsbok får pris vid bokmässan på lördag

På lördag får en av de 14 nominerade böckerna motta priset Årets Hembygdsbok. Priset delas ut av Sveriges Hembygdsförbund som i år firar sitt hundraårsjubileum.

– De nominerade böckerna håller en mycket hög kvalitet och visar på den enorma bredd som finns inom svensk hembygdslitteratur, säger Owe Norberg, en av jurymedlemmarna.

Under jubileumsåret är det 14 böcker som är nominerade till priset Årets Hembygdsbok som enligt kriterierna ska ges till en bok som ”på ett föredömligt sätt levandegör det lokala kulturarvet”. Landets 2050 hembygdsföreningar ger varje år ut runt över 1 300 skrifter som på olika sätt berättar om lokalsamhällenas människor, miljöer och utveckling under olika tidsepoker.

– Hembygdsföreningarna gör ett stort arbete med att lyfta fram och göra den lokala kulturhistorien tillgänglig för en bred publik, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges Hembygdsförbund.

Prisceremonin går av stapeln lördag 24 september vid Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, klockan 14 i SHF:s monter C04:01. Prisutdelare är SHF:s ordförande Birger Svanström. Även representant från juryn kommer att närvara.

– Eftersom vi firar 100 i år satsar vi lite extra under bokmässan med ett späckat program med inbjudna föreläsare i vår monter, säger Jan Nordwall.

Det första priset delades ut 2012 och förra året gick priset till boken ”Kalmar lexikon – en bok om Kalmar kommun från då till nu”.

Jan Nordwall, generalsekreterare, 070-794 91 24, [email protected]
www.hembygd.se/aretshembygdsbok (Omslag på alla nominerade böcker)
www.hembygd.se/bokmassan

Sveriges Hembygdsförbund har 450 000 medlemmar men den kulturskatt vi har berör alla människor. Därför arbetar vi aktivt för att göra kulturarvet tillgängligt för alla.