Björn Gidstam får utmärkelsen Kulturhammaren

På lördag får Björn Gidstam motta utmärkelsen Kulturhammaren. Priset delas ut av Sveriges Hembygdsförbund vid Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.

Syftete med utmärkelsen är att uppmärksamma och hedra personer, företag eller organisationer som gjort stora insatser i hembygdsrörelsens anda.

Så här lyder Sveriges Hembygdsforbunds motivering: ”Björn Gidstam har med sitt lokala engagemang i ord och med skissblock dokumenterat det svenska kulturlandskapet, inte bara i Småland utan även i flera andra landskap. Genom sina böcker förmedlar Björn både känsla och fakta från en tid som egentligen inte är så avlägsen.”

Prisceremonin går av stapeln lördag 24 september vid Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, klockan 14 i SHF:s monter C04:01. Prisutdelare är SHF:s ordförande Birger Svanström. Samtidigt kommer Årets Hembygdsbok att motta sitt pris. Eftersom Sveriges Hembygdsförbund firar 100 i år satsar man med inbjudna föreläsare i sin monter.

Olov Norin, kommunikatör, 070-789 71 01, olov.norin@hembygdsforbundet.se
www.hembygd.se/bokmassan

Sveriges Hembygdsförbund har 450 000 medlemmar men den kulturskatt vi har berör alla människor. Därför arbetar vi aktivt för att göra kulturarvet tillgängligt för alla.