Sveriges hembygdsföreningar välkomnar alla till nationaldagsfirande

På måndag dag kommer runt 190 000 personer i landets att fira Sveriges nationaldag vid någon av de evenemang som många av landets 2 050 hembygdsföreningar arrangerar. För hembygdsföreningarna är det viktigt att alla känner sig välkomna.

– Vi vill vara en resurs för hembygden. Nationaldagen är ett bra tillfälle att möta alla gamla och nya medborgare, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges Hembygdsförbund.

Varje år samlas omkring 190 000 besökare på hembygdsgårdar runt om i landet, för att fira Sveriges nationaldag med underhållning, musik, fika, svenska flaggor och nationaldagstal.

– Allt fler hembygdsföreningar firar nationaldagen. Det är ett bra tillfälle att i gemenskap med alla som vill, hissa flaggan och glädja sig åt att få leva i det fantastiska landet Sverige, säger Jan Nordwall.

Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges Hembygdsförbund, 070-794 91 24, jan.nordwall@hembygdsforbundet.se
www.hembygd.se/press/pressbilder

Tips om var du kan fira Sveriges nationaldag:
www.hembygd.se/aktiviteter

Nationaldagsfirandets historik
Den 6 juni har kallats Gustav Vasas dag, svenska flaggans dag och är numera Sveriges nationaldag. Någon gång under 1800-talet togs den 6 juni fram som en nationell minnesdag och firades till minne av den 6 juni 1523 enligt den julianska kalendern (16 juni 1523 enligt gregorianska kalendern), då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung i Strängnäs och Kalmarunionen därför slutgiltigt upphörde och Sverige blev en självständig stat. Dessutom var 6 juni det datum då Hertig Karl (den blivande Karl XIII) skrev under den nya 1809 års regeringsform. 6 juni var också dagen då Sveriges riksdag 1973 tog första beslutet om 1974 års regeringsform.

Från 1916 firades den 6 juni som svenska flaggans dag. En del festligheter för olika svenska högtider infördes av Artur Hazelius, Nordiska museets och Skansens grundare. Initiativet till firandet av svenska flaggans dag var inte medvetet tänkt att skapa en formell ”nationaldag”. När det emellertid blev aktuellt att införa en sådan var den 6 juni redan ett inarbetat och självklart datum. Svenska flaggans dag blev formell nationaldag år 1983. År 2005 blev denna en arbetsfri helgdag med motiveringen att på så sätt ge ”tillräckligt utrymme för att markera nationaldagens betydelse i det svenska samhället”. Källa: Wikipedia.

Sveriges Hembygdsförbund samlar en av Sveriges största folkrörelser med 2 000 föreningar och 450 000 medlemmar. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll både för den lokala identiteten och för utvecklingen av lokalsamhället.