Här kommer resultatet från vår Quiz om allemansrätt, sommaren 2022:
(Andelen rätta svar inom parentes)

Fråga 1. En lägereld är mysig. Men får du ta träd som har fallit – vindfällen – att elda med?
Rätt svar B: Nej (32%)

Fråga 2. Du får göra upp en lägereld i naturen under säkra förhållanden.Vilket underlag är mest lämpat för en lägereld?
Rätt svar A: Grus eller sandig mark (89%)

Fråga 3. Får du tälta var du vill i naturen?
Rätt svar B: Nej, det finns vissa begränsningar (95%)

Fråga 4. Får du plocka kvistar och grenar från levande träd?
Rätt svar A: Nej, jag får aldrig bryta kvistar och grenar från levande träd (95%)

Fråga 5. Får du passera över andras tomter?
Rätt svar A: Nej, det får jag inte (58%)

Fråga 6. Får du gå på väg skyltad som Enskild väg?
Rätt svar A: Ja, det får jag (79%)

Fråga 7. Du får gå eller åka skidor nästan överallt i naturen, med vissa begränsningar. Får du passera genom planteringar?
Rätt svar B: Jag får inte gå genom planteringar oavsett risk för skada (84%)

Fråga 8. Allemansrätten gäller både på land och på vatten. Ger dig allemansrätten rätt att fiska var du vill?
Rätt svar B: Nej, fiske utan tillstånd är bara tillåtet i landets fem största insjöar och i havet i allmänt vatten (100%)

Fråga 9. Om du har en hund med dig ut i naturen, när är du skyldig att hålla den under extra uppsikt? (100%)
Rätt svar A: 1 mars – 20 augusti

Fråga 10. Allemansrättens princip är ”inte störa, inte förstöra”. Vad säger lagen – är det brottsligt att skräpa ner i naturen?
Rätt svar B: Ja, nedskräpning är brottsligt (84%)

Skiljefråga: Hur många kottar fanns det i högen?
Rätt svar: 113

Vi gläder oss åt de många svar som har kommit i brevlådan under sommaren och tackar alla som deltagit.
Tre tävlande hade lyckats pricka in 10 rätt, och får varsitt bokpris. Skiljefrågan gav följande resultat:
Första pris: Lennart Nilsson
Andra pris: Gunnel Nilsson
Tredje pris: Anna Jonsson
Grattis! Ni är välkomna till vår lokal på Gamla Kronvägen 62A (torsdagar 11-14, lördagar 11-13) för att hämta priset. Alternativt: kontakta oss på [email protected].

Alla tävlande kommer att informeras om resultatet via sms eller epost.

Partille Hembygdsförening

Skapad av: Per Arne Skansen (2022-08-24 22:57:57) Kontakta föreningen