Mycket hedrande!

Vid en ceremoni i Kommunhuset den 2 februari fick Partille Hembygdsförening den stora äran ta emot 2021 års stipendium från Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse. Det är andra gången som stipendiet delas ut. Det består av en penningsumma om 50 000 kr och ett diplom. Och, inte minst, en stor ära!

– Det känns naturligtvis väldigt bra. Vi blev helt förbluffade när vi fick besked om att vår förening hade utsetts till mottagare, säger Ann Svensson, ordförande i Partille Hembygdsförening.

Motiveringen lyder:

"Partille Hembygdsförening arbetar med att dokumentera och förvalta kommunens lokala kulturhistoria. Det sker bland annat med böcker, samlingar med fotografier, dokument och föremål, däribland en stor textilsamling. Hembygdsföreningen har lokaler på fyra olika ställen i kommunen där de bedriver verksamhet med lite olika inriktning; Hembygdshörnan i Kulturum, Hembygdsgården i Mellby, Partille skolmuseum i Öjersjö och Kulturboden i Lexby där man visar gamla jordbruks- och hantverksredskap. Medlemmarna i hembygdsföreningen arbetar utåtriktat och modernt och är en mötesplats och angelägenhet för många partillebor i olika åldrar."

Stiftelsen bildades 2020 på initiativ av Gösta Sundström, lokal näringslivsprofil som bland annat varit ordförande i Företagarna Partille och NyföretagarCentrum Partille samt tidigare ägare av Bellis Växtmiljö. Gösta Sundströms syfte med stiftelsen, som förvaltas av Partille kommun, är att uppmuntra personer eller organisationer som gör eller har gjort något positivt för Partille.

Läs mer här på kommunens hemsida!

Partille Hembygdsförening

Skapad av: Per Arne Skansen (2021-02-03 11:19:47) Kontakta föreningen