Arkivens dag - Program 12 november 2022

Tema "Myter och mysterier"

Årets tema ”Myter och mysterier” hintar om upptäckarglädje och gömda skatter. Att vara arkivdetektiv innebär att ge sig ut på en upptäcktsfärd i historien.
På Arkivens dag avslöjar vi en del av myterna och mysterierna som finns i våra arkiv. En del kan vi hjälpa dig få svar på. Annat får fortsätta att vara ett frågetecken ett tag till – tills den sista pusselbiten blir hittad, den som gör att bilden blir fullständig. Om det någonsin sker, den som letar i arkiven brukar oftast hitta nya spännande frågor att besvara.

Väddögaleasen Olivelöf går på grund i Oxelösund 1846

När ett fartyg och dess besättning hamnat i sjönöd så brukar de allra flesta som observerat de nödställda försöka hjälpa besättningen så gott de kunde. Så skedde emellertid inte i detta fall. Detta fick Väddöskepparen Johan Sjöblom med besättning bittert erfara när deras galeas grundstötte den 21 oktober 1846 utanför Oxelö krog . Ärendet hamnade också så småningom som ett mål vid Nyköpings Rådhusrätt.

Var ligger vraket efter Olivelöf och hur kunde krögaren på Oxelö Krog bli frikänd.

Berättelsen "I klorna på jaktuppsyningsmannen Thorkildsen" av Håkan Nihlman är publicerad i årsskriften Rospiggen. Hans källor har varit rådhusprotokoll från Norrtälje och Nyköping från 1846 och 1847 samt källor från Lotsarkivet i Gamla Oxelösund.

Kolerakyrkogården på Högskär

Den muntliga traditionen säger att en norsk bark kom till Oxelösunds skärgård med fem döda sjömän 1869. De begravdes på Högskär. Där finns fem gravar. Men är det norska sjömän som är begravda på kolerakyrkogården?

Efterforskningar visar emellertid att det kom fyra döda i kolera till Beten, inte 1869 utan 1853, på följande fartyg:
Slupen Helena, med en död man, Carl Johan Dahlgren från Norrköping
Slupen Augusta Christina, med en död man, Carl Victor Carlsson från Lerglo, Loftahammars socken
Briggen Harmonien, med två döda män, troligen indelta båtsmän.
I den femte graven ligger, en tills vidare okänd person, troligen en sjöman.

Bilder som berättar 2022

Vad blir det för mat? Bilder som berättar var en fotoutställning på fem platser i Sörmland under sommaren 2022. Gröt, sill eller strömming, ärtor och fläsk. Så såg vardagsmaten ut för många förr i tiden. De flesta odlade sin egen mat, jagade och fiskade. Skafferiet runt knuten var livsviktig, men också en begränsning.

Foton från utställningen i Oxelösund visas som bildspel på Mästerlotsen under Arkivens dag. Bilder som berättar 2022

Arkiv Sörmland berättar

Boken ”Arkiv Sörmland – dåtid nutid framtid” med berättelser från länets alla hörn. Följ med på sommarhemsvistelse på Södra Femöre, folkparksbygge i Nyköping, butiksbusspremiär i Vagnhärad, ardenneruppvisning i Gnesta och mycket, mycket mer! Dessutom får du lära dig mer om framtidens arkiv och om enskilda arkiv—byggstenar till vår historia.
C-rör, ett företag blir till

Oxelö Sound Big Band - historien

Historien om storbandet med berättelser, minnen, affischer, bilder och filmer från det arkiv som nu dokumenteras för bevarande. Miniutställning under Arkivens dag.

Sörmlandskustens lotshistoria

Presenteras på Lotsarkivet och Sävö lotsmuseum. Bildspel visas under Arkivens dag på Mästerlotsen.

Bokbordet

Ett bokbord med nya och gamla böcker om människor, händelser och miljöer i Oxelösund.

Bland de nya böckerna finns

- Lotsplatsliv av Peter Andersson

- Boken ARKIV SÖRMLAND – dåtid nutid framtid går att beställa från Arkiv Sörmland på [email protected]. Arkiv Sörmland säljer den till specialpris i samband med Arkivens dag: 200 kr inkl. porto.

- Gästgiverier och skjutsstationer
   Södermanlands län 1649 - 1933 (Oxelösund sidorna 216 - 217)

Oxelösunds Hembygdsförening

Skapad av: Christer Marklund (2022-04-09 19:51:34) Kontakta föreningen