Kusträddare den 2 maj 2020.
Under dagen städades stränder på Ålö, Furön och Gamla Oxelösund med Kulturstigen ut till Stegeludden.
Plast och frigolit samlades i ca 40 vita/transparenta säckar. Övrigt samlades om möjligt i svarta plastsäckar.

Strandskräpet transporterades till kajplanen i Gamla Oxelösund för transport och källsortering på återvinningsstationen i Oxelösund. Strandskäpet fyllde en stor släpkärra två gånger. Det beräknades till minst 10 kubikmeter.

Strandstädningen är ett initiativ i en pågående dialog mellan Oxelösunds hembygdsförening, Oxelösunds Hamn och SSAB Oxelösund. OXSS deltar med en ungdomsgrupp för strandstädning på Furön.

Kusträddarna är ett initiativ av Håll Sverige Rent. Strandstädningen fortsätter med enskilda initiativ till och med söndagen den 7 juni. Oxelösunds hembygdsförening kommer att ge förslag till strandstädning och skräpplockning på vår aktivitetskalender här på hemsidan.

Denna information kommer att uppdateras. Frågor och förslag skickas till [email protected]

Oxelösunds Hembygdsförening

Skapad av: Christer Marklund (2020-05-03 19:32:48) Kontakta föreningen