Arkivens dag 2021 - Program

Tema "Röster i arkiven"

Årets tema är ”Röster i arkiven” och är valt för att uppmärksamma att det i år är 100 år sedan det första riksdagsvalet med allmän och lika rösträtt för både kvinnor och män.

Bilder som berättar

Bilder som berättar var en fotoutställning på fyra platser i Sörmland under sommaren 2020. Bilderna visar vardagliga och festliga händelser som exempel på förändringar för demokratin.

Foton från utställningen i Oxelösund visas som bildspel på Mästerlotsen under Arkivens dag.

Sörmlandskustens lotshistoria

Presenteras i Dieners rum på Mästerlotsen och Sävö lotsmuseum. Bildspel visas under Arkivens dag på Mästerlotsen.

Lotsplatsliv

Peter Andersson bok presenteras på Mästerlotsen. Boken kan under dagen beställas för 150 kronor. Boken signeras av författaren och kan hämtas på Mästerlotsen från den 21 november.

Arkiv Sörmland dåtid nutid framtid

Nyfiken på sörmländsk historia? På Arkivens dag lanseras den nyutkomna boken ”Arkiv Sörmland – dåtid nutid framtid” med berättelser från länets alla hörn. Följ med på sommarhemsvistelse på Södra Femöre, folkparksbygge i Nyköping, butiksbusspremiär i Vagnhärad, ardenneruppvisning i Gnesta och mycket, mycket mer! Dessutom får du lära dig mer om framtidens arkiv och om enskilda arkiv—byggstenar till vår historia.

Lanseringserbjudande: Köp boken för endast 150 kronor (ordinarie pris 200 kronor).

Sommarhemsvistelse på Södra Femöre

Utforska Oxelöbygden

Oxelösunds hembygdsförening presenterar ett hembygdsarkiv med lokal historia, människor, händelser och miljöer. Vill du testa hur det fungerar gå till "Utforska platsen"

Bokbordet

Ett bokbord med nya och gamla böcker om människor, händelser och miljöer i Oxelösund.

Bland de nya böckerna finns
- Lotsplatsliv av Peter Andersson
- Arkiv Sörmland dåtid nutid framtid