Årsmöte med berättarcafé om busspionjären Ivan Thor

Vi tackar Folke Berglund för mångåriga insatser i styrelsen med boken om ThorBuss. Clas Thor berättar om sin farfar busspionjären Ivan Thor

Oxelösunds hembygdsförening hade den 22 mars årsmöte samt berättarcafé om pionjärföretaget Thor buss. Hembygdsföreningens verksamhet har under 2017 omfattat öppna hus och kulturvandringar i Gamla Oxelösund, Ålö skärgårdshemman, torpet Öster Femöre, Brannäs Gård och Stjärnholms Gård med Stjärnsholms station. Släkt- och arkivforskning vid Oxelösundsrummet och Lotsarkivet på Mästerlotsen. Samarbetet med Historikgruppen på SSAB gav nya kontakter och berättelser. Ett sådant exempel är boken om Thor Buss. Historikgruppen fick en förfrågan och kunde verifiera uppgiften om att Ivan Thor hade arbetat på Oxelösunds Järnverksaktiebolag under några år runt 1920.

Notera gärna nästa Arkivcafé, Släktforskning och lokal historia den 12 april på Oxelösundsrummet.

I föreningens styrelse för 2018 är
Christer Marklund ordförande, Karin Henriksson kassör, Fredrik Derefeldt sekreterare med ledamöterna Margareta Johnsson och Berry Karlsson. Ständigt inbjudna ersättare är Mariana Karlsson och Christer Sandström.
Föreningens ordinarie revisorer är Thorbritt Bökman och Rolf Zetterström

Då Folke Berglund lämnar styrelsen överlämnade vi boken om BussThor som tack för mångåriga insatser i föreningen och för skärgården.

På årsmötet kunde vi även presentera att de första delarna av ”Sven Zetterströms arkiv” nu kan nås i Oxelösundsrummet och på länken www.oxelosundsrummet.se