Om oss

Hembygdsföreningen värnar om och vill arbeta för att vårda och synliggöra hembygdens kultur och miljö.

Föreningen ansvarar för Oxbergsgården som tidigare var järnvägsstation,  Missionshuset mitt i byn, skvaltkvarnen i Axiån väster om Björnarvet samt "gamla biograftomten" norr om Dysån nära mynningen i Österdalälven.

Via "Utforska platsen" uppe till höger, kommer man till bildmaterial (som tidigare låg i Bygdeband) från nutid och dåtid, viktigt för att sprida kunskap till kommande generationer.

Föreningen har gett ut skrifter om Oxbergs fäbodar; dels hemfäbodarna Hållan, Björnarvet, Sjurby  och Gutsel; dels byns långfäbodar. Samtliga gårdar/fastigheter i byn och fäbodarna har också dokumenterats i skrift.

På Oxbergs hemsida (oxberg.se) kan man bl a finna axplock från byns historia, språket och det som Oxberg framför allt historiskt är känd för, nämligen vävskedsmakeriet och längdskidåkningen/Vasaloppet