Persmässan

År 1920 dammade Ovanåkers hembygdsförening av namnet Persmässan. Man hade redan köpt en tomt i södra Edsbyn och börjat planera inköp av ytterligare byggnader för att ordna en ”gammelgård”. Det behövdes pengar till detta och man hade från grundandet 1915 ordnat en del fester. Nu slog man till med festligheter under 4 dagar – två veckoslut i augusti månad 1920. Man hoppades med det dra in pengar så de dryga kostnaderna kunde börja täckas.

Persmässan har sedan överlevt i 100 år framåt och levt upp till devisen Provinsens stora folkfest.

Välkommen till Edsbyns stora folkfest!

Vi samverkar med Studieförbundet Vuxenskolan.

Persmässan Facebook

Förberedelserna är i full gång på Hembygdsgården Mårtes i Edsbyn inför sommarens höjdpunkt, den över 100-årige folkfesten Persmässan (28-29/7) och Volasdan (30/7).

Barnens Persmässa (28/7)Med barnen som målgrupp så arrangeras för andra året i rad Barnens Persmässa på Persmäss-fredagen. Upplägget är precis som förra årets succé, många olika aktiviteter för barn och ungdomar på Hembygdsgården Mårtes mitt i centrala Edsbyn.
Huvudnummer i år är den omåttligt populära gruppen Dolly Style som uppträder på scen klockan 19.
Annat som händer på området är bl.a. Småstjärnorna med konferencier Emmy Ingesson, minidisco, ansiktsmålning, godisregn, fiskdamm, lotterier, hoppbanor, kaninklappning m.m.
Föreningar på plats på området är i år: Edsbygympan, Edsbyns IF Handboll, Viksjöfors IF Frisbee, Edsbyns IF Bandy, Rädda Barnen och Astma- och allergiförbundet.
Matsas Mat sköter maten på området och tar bl.a. med sig sina prisbelönta hamburgare. Öppet: 14:30-21:00
Entré: Vuxna 150kr / Barn 50kr

Självklart är Barnens Persmässa helt alkohol- och drogfritt.

Persmässan (29/7)På lördagen arrangeras en klassiskt Persmässkväll med uppträdanden, servering och disco till ända in på småtimmarna.

Som huvudnummer i år står dansbandslegendarerna Larz Kristerz på scen klockan 22. Tätt följda av det lokala rockbandet Red Roxx (på scen vid midnatt) som kommer tillbaka efter ett bejublat framträdande förra sommaren.
Mat och servering sköts precis som ifjol av den populära krögaren Matsas Mat. Öppet: 20:00-02:00
Entré: Vuxna 200kr / Barn 50kr

Leggkontroll i entrén för att få tillgång till serveringsområdet. Ingen alkohol medtages in, alla väskor kommer att genomsökas så lämna gärna väskor hemma för att underlätta entrén. Ingen alkohol på discot i år.

Volasdan (30/7)Hembydsgården Mårtes öppnar upp för att visa upp den gamla tidens sysslor. Den traditionsenliga buföringen genom centrala Edsbyn går ca. 13:30-14:00 (Centralgatan, Långgatan, Hembygdsgatan)

Öppet: 13:00-17:00
Entré: Vuxna 150kr barn upp till 16 år gratis

Persmässan 1925.

Persmässan 1925.

Image

Karnevalståg Persmässan 1942. Fröknarna Delanders trehjuliga Rex Mc. Nyreggad med röd interimsplåt. Står idag att beskåda på Edsbyns Museum.

Persmässan 1948.

Image

Karnevalståg Persmässan 1960. Bollnäs Ungdomsorkester med tamburmajoren Barbro Björkström i spetsen.

Image

Persmässan 1960. Scenuppträdande med Calle Reinholds glada show.

Persmässan 1970.

Persmässan 1970.