Om oss

Öttums hembygdsförening har sina rötter i J.U.F, Jordbrukarungdomens Förbund som startade 1921 i Öttumsbygden. Föreningen bytte så småningom namn till Öttums Fornminnesförening och i mitten på 80-talet bytte vi namn till hembygdsförening. På 50-talet väcktes intresset för att dokumentera hembygden vilket resulterade i boken "Öttum min hemsocken", som utgavs 1958.

Öttum Hembygdsgård är den gamla skolan i bygden. Den har också används som församlingshem för kyrkan en tid. Vi har kvar den gamla skolsalen med bänkar, kateder, tavla och orgel. Det rummet används  också som möteslokal. Den andra skolsalen är samlingssal/ fikarum.

Bakom ligger en gammal Fornstuga. Vi har också Kyrkvaktmästarstugan som ligger mellan kyrkan och hembygdsgården.

Vi har i senare tid gjort iordning ett museum/ samling av gamla saker i andra våningen på Magasinet. Det ligger vid Öttums Bygdegård.