Aner Kvarn.

Vid Aner i Boge finns en ungefär hundraårig vattenkvarn bevarad. Sedan den användes för, som man länge trodde, sista gången omkring 1945 hade den stått och förfallit, b.la. hade det stora vattenhjulet rasat samman.

Under våren 1980 började föreningen att restaurera kvarnen. Väggarna tjärades, nya fönster sattes i, grundmuren mot kvarntrumman plockades ner och byggdes åter upp. Det nya hjulet fick Gösta Björklund vid Tjelders förtroendet att bygga - ett ansvarsfullt och mycket precist arbete. Hjulet, som byggdes i tryck-impregnerat virke, har en diameter på hela sex meter och en omkrets på nära tjugo. Det är ett s.k. underfallshjul, vilket betyder att vattnet träffar skovlarna på hjulets nedre del och sätter det i rörelse. En stor del av arbetet kunde Gösta göra hemma på gården. I byggsatser fraktade han sedan upp delarna till Aner, där han satte samman dem - en uppgift som inte gav många millimeter i prutmån. Den väldiga hjulaxeln, som bara den väger ett ton, lades ner i sitt läge i lager stenarna, vilka båda två fanns kvar. En ny kvarnränna göts och nya dammluckor sattes i varefter hjulet provkördes. Glädjande nog visade det sig att allt fungerade, t.o.m. det gamla maskineriet inuti kvarnhuset. I november 1981 kunde kvarnen återinvigas med vederbörlig pompa och ståt. Sedan dess har vi varje år haft malning vid Aner, då intresserade har möjlighet att till ett ringa pris inköpa äkta stenmalet mjöl.

Texten och bilderna hämtade från boken ”Slite i brytningstid” av Roger Öhrman.

Klicka på bilden så blir den större.

Othem-Boge Hembygdsförening

Skapad av: (2013-05-11 17:23:17) Kontakta föreningen
Ändrad av: Othem-Boge Hembygdsförening (2023-03-19 19:48:32) Kontakta föreningen