Om oss

Välkommen till Östra Torsås hembygdsförenings hemsida. Hembygdsföreningen finns i Östra Torsås socken som det förr kallades, har Ingelstad som centralort. Ingelstad ligger 19 km söder ut från Växjö utmed riksväg 27 mot Ronneby. Norr om samhället finns Torsjön, väster ut gränsar Ö Torsås mot Stenslanda och Jät, söder mot Väckelsång , öster mot Nöbbele. GDPR är nu aktuellt, föreningen lovar att noga följa bestämmelserna. Vill ni veta mer läs längre ned på denna sida.

Hembygdsföreningens ändamål och verksamhet i korthet går
ut på att vårda och synliggöra hembygdens kultur och miljö så att den blir en naturlig grund för ett gott liv. Föreningens verksamhet är också att ordna möten, studiebesök, stärka hembygdskänslan, samla och vårda filmer, foton, handlingar mm som belyser bygdens kultur och historia. Man ska också i ord och bild dokumentera livet i bygden, bevara och underhålla hembygdsgården Johanneslund och hembygdsstugan vid Inglinge hög.

Hembygdsgården som finns på startsidan heter Johanneslund och är från 1800-talet. Den ägdes då av en smed Johan Bogren fram till 1910-talet. Nästa ägare var målaren Axel Gustavsson. Övervåningen har hyrts ut i olika perioder. På baksidan av huset var det sankmark och vid högvatten i ån gick vattnet ända fram till huset. På vintrarna kunde man åka skridskor fram till huset.

På 1950-talet blev vattnet så näringsrikt att sankmarken växte igen med buskar. Några somrar  kom det näktergalar som sjöng i buskarna.
Men sedan dikades ån ut och det byggdes hyreshus på området. 1971 köpte Östra Torsås hembygdsförening Johanneslund genom andelsteckningar. Målarverkstaden iordningsställdes redan 1973 till utställningslokal och ladugården gjordes om till museidel och vedbod 1982. I smedjan sker förvaring av redskap och äldre jordbruksredskap samt smidesverktyg.

Image

I Ingelstad finns en känd fornåldersgrav, Inglinge hög. Den ligger vid sidan av gamla vägen mot Växjö. Här har hembygdsföreningen också sin första lilla stuga med torvtak. Denna inköpter 1926 för 150 kronor från Torp Nöbbele. Men den kostade nära 1200 kronor innan den blev klar, mycket pengar på denna tiden.

Föreningen har en bokkommitté som år  2021 gav ut den 31:a boken i ordning med början redan 1949. Böckerna har kommit ut vart tredje år och berättar om föreningslivet, bygden, kommunen, företag, bilder m.m.
År 2013 byggdes en ny gärdsgård vid stugan vid Inglingehög som blev mycket bra.

Föreningen firade år 2014 sitt 90:de verksamhetsår den 16 aug. som blev väldigt lyckat med bra väder och mycket folk. Vi hade många olika aktiviteter med början vid föreningens första egna stuga på Inglingehög. Under fotogalleri finns ett antal foton från firandet. Det gjordes också en film om
firandet, den är nu klar och finns att köpa, kostnad 150:- kr. Kontaktar kassör eller sekreterare.
Nu fortsätter föreningen med olika aktiviteter i år och kommande och ni är alltid välkomna som medlem eller besökare.

Vi har nu kommit in i år 2024 och då händer det mycket. Föreningen bildades då för 100 år sedan, detta kommer att firas med en fest den 21 januari.
Varför just den dagen undrar kanske många , jo det är precis 100 år på dagen den bildades. Mycket annat kommer också att hända med div. aktiviteter och utställningar. Bland annat kommer den 32:a hembygdsboken att ges ut i höst.

Alla är välkomna till föreningens aktiviteter.

Så var det GDPR här finns en länk om ni är intresserade att veta mer och vad ni har för rättigheter mm.