I söndags (22 juli) stod dörrarna vid hembygdsgården Kälktorpet på vid gavel och många hade hörsammat inbjudan till ”öppet hus”. En strid ström av kort-och långväga besökare kom för att ta sig en titt på alla de ting som ryms i gårdens byggnader.

Föreningens ordförande Bengt Lagerberg fick vid rundturerna ta del av berättelser om gamla tider i socknen. Många minnen väcktes till liv, när man fick syn på husgeråd och verktyg från förr.

Vid kaffeborden där våfflor med grädde och hemlagad jordgubbssylt bjöds, kom samtalen att röra sig om såväl gamla som nya tider. Erfarenheter utbyttes och goda råd förmedlades om hur föreningens verksamhet skulle kunna utvecklas; en ständigt aktuell fråga för styrelsen.

Om tre veckor, söndagen12 augusti, väntar årets stora sommarfest på Kälktorpet.

Eskil Johansson. ordförande i Värmlands Hembygdsförbund. låter sig väl smaka på kaffe med nygräddade våfflor efter rundvandring på Kälktorpet

Bengt Lagerberg, hembygdsföreningens ordförande, i samspråk med besökare vid kaffeborden vid Kälktorpet

Denna vackra natursten har fungerat som dopfunt, berättar en besökare för Lena Fries

Dessa "tre trallande jäntor" såg till att alla gäster serverades kaffe med nygräddade våfflor, från vänster Iris Söder, Inger Lagerberg och Birgitta Andersson