Efter två års uppehåll av ”pandemiskäl” kunde den traditionella sommarfesten åter arrangeras. I förväg utlovat regnväder gjorde, att vi valde att bjuda in till Vårt hus i Skattkärr i stället för hembygdsgården Kälktorpet. Många hade hörsammat inbjudan, och det förvånade inte någon. Programmet för festen hade annonserats både på anslagstavlor i Skattkärr, på föreningens hemsida och på olika facebooksidor.

Sommarfesten hade flera höjdpunkter. Att The Hebbe Sisters var en av dem gick inte att ta fel på, när systrarna Emelie och Josefin med mamma Ulrika Hebbe intog scenen. De sjöng, spelade, dansade och presenterade sin musik med stor inlevelse. Allt som sjöngs och spelades var perfekt utvalt för att passa gästerna. Repertoaren var bred, eller vad sägs om att Edvard Grieg, Edith Piaf, Sven-Ingvars och Torleif Styffe får representera bredden som naturligtvis skulle kunna ges fler exempel på. Inte ofta som en konsertpianist vid samma konsert  ackompanjerar Swing it magistern och dessutom själv spelar Grieg.
Publiken visade med hjärtliga tillrop och långa applåder sin förtjusning över den sång och musik som framfördes. En och annan förstulen tår fälldes, när melodierna väckte kära minnen från gamla tider.

Efter musikunderhållningen inträffade nästa höjdpunkt och bestod i ett fikabord med allt som kan önskas i hembakt väg. Där fanns inte bara sju sorters kakor utan mer än det dubbla antalet, när också bullar och mjuka kakor räknades in. Bara småkakorna uppgick till tio (!) sorter, och där fanns bland annat kokosdrömmar, bondkakor, finska pinnar, kolakakor, schackrutor, skrädmjölsdrömmar, brysselkex. Och allt fick en strykande åtgång. Den vanligaste frågan som ställdes vid det uppdukade bordet var, ofta litet tyst och försiktigt, ”kan jag med att ta av den sorten också?” Och det kunde man utan att rodna, det hade nämligen bakats i många hem inför sommarfesten.

En fest behöver egentligen inte fler höjdpunkter, högklassig underhållning och fika med hembakade delikatesser som ger tillfälle till småprat räcker långt. Men vi kan också räkna lottförsäljningen som en tredje sådan. De två lottringarna tog snabbt slut, varför många måste ansett att vinsterna var riktiga höjdpunkter. Vad vinsterna var, undrar du kanske. Svaret är att de bestod av ett stort antal burkar med närodlad honung och hemlagat äppelmos.

Vi kan konstatera, att sommarfesten var lyckad. Alla var glada över att de två ”festlösa”  pandemiåren nu var till ända och att vi kunde träffas igen även om viss försiktighet bör iakttas.

Östra Fågelviks Hembygdsförening

Skapad av: Linus Persson (2022-08-24 17:30:58) Kontakta föreningen