Image

Under Andra världskriget anfölls Finland av sin granne, stormakten Sovjetunionen. Då Sovjet anföll Finland under Vinterkriget och de följande fortsättningskrigen, kände Sverige solidaritet med sitt ”broderfolk” i öst och parollen ”Finlands sak är vår” blev en ledstjärna för hjälpinsatser.

Sverige öppnade för och föreslog att fosterhem i Sverige skulle kunna ge skydd från krigets fasor och en dräglig levnadsstandard för finländska barn. Från att vid starten ha börjat i mer blygsam skala växte denna insats under kriget till världens största barnomflyttning någonsin.

70 000 små barn skiljdes från sina mödrar och familjer och fick bo i svenska hem under några år. Barnen fördelades jämnt över hela landet. Minst 66 barn kom till familjer i Östervåla. Det är berättelser om omständigheter och livsöden för de finska krigsbarnen i Östervåla, som vi har försökt samla i denna bok.

Vi har intervjuat några av finlandsbarnen som ännu lever. De flesta berättelserna kommer från fosterfamiljerna och förs fram av barn till de svenska fosterföräldrarna.

Boken, 152 sidor, kostar 170 kr. Den börjar säljas 25 november i Hemköp och Biblioteket samt av Hembygdsföreningen. Skickas den med post tillkommer porto.

Redaktörerna Kiell Tofters och Stig Norberg

Östervåla Hembygdsförening