27 deltagare samlades den 5 maj på en soldränkt Kisa Hembygdsgård i centrala Kisa när Hembygdsförsäkringen, Kisa-Västra Eneby Hembygdsförening och Östergötlands Hembygdsförbund höll en mycket uppskattad besiktningskonferens för länets hembygdsföreningar! En fullspäckad, "analog" dag i konsten att ta hand om och skydda sina hus och tillgångar, och förebygga att kulturarvet går förlorat.

Deltagarna fick besiktiga och inspektera gårdens byggnader, och identifiera risker samt skyddsåtgärder i form av brand- och elskydd, vattenskadeskydd, inbrottsskydd, juridiskt skydd mm. Lunch intogs på restaurang Blå Hästen mellan de intensiva läropassen. Kisa V:a Eneby Hbf stod för ett förstklassigt värdskap. Sara Läkk & Anna Wernersson från Hembygdsförsäkringen i Varberg var en outsinlig kunskapskälla. Ett längre reportage följer i nästa nr av medlemstidningen Hembygdsbladet!

Kisa1
Kisa3