Image

Lördag den 3 december 2022 var det åter julmarknad i Österåker. Egil Boräng eldsjäl och ordförande i arrangerande sockenrådet, tittar ut i salen och konstaterar att det är ett tjugotal försäljare på plats.

- Det har kommit många besökare och det känns bra, konstaterar han nöjt innan han skyndar vidare.

Utbudet var stort, och det var säljare från Österåker men även utsocknes, som hade fyllt borden med sina hantverk. För visst var det mesta hantverk, här fanns fågelholkar, stickade vantar, keramik, honung, handmålade glas, äppelmust pressat på Forsby, julblommor och paltbröd. Hembygdsföreningen sålde årets årsskrift, rykande färsk med risk för trycksvärta när man bläddrade i den.

Blev man sugen på lite julgröt och en skinksmörgås så var det bara att traska upp till skolans matsal där det var full fart. Runt borden diskuterades livligt om allt mellan himmel och jord samtidigt som gröten slank ner.

Image

Men vad är väl en julmarknad utan tomtar? Anne-Christine Stenbom fick stå för dessa. Anne-Christine är lite utsocknes och kommer ända från Vingåker. Det fans inte bara tomtar till försäljning. Bommen hade gått för fullt i vävstugan, och många mattor fanns det från början, men nu börjar lagret sina.

- Jag jobbar även i lammskinn, säger Anne- Christine Stenbom och visar några mjuka och goa tofflor.

Text och foto: Tomas Nilsson

Österåkers Hembygdsförening

Skapad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-12-03 18:40:29) Kontakta föreningen
Ändrad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-12-04 12:53:46) Kontakta föreningen