Årstidsdokument:

Nu är skörden i full gång på våra gärden.

Christer Svensson kör den stora skördetröskan på Sjöängs gärden.

Det är Jan Andersson Mantorp som arrenderar Sjöäng och nu är det fullt upp med att bärga årets skörd. Det lutar åt att det ska bli rekordskörd i år och med tanke på att alla omkostnader ökat behövs alla intäkter. På Sjöäng har man ett par intensiva veckors arbete framför sig men det är perfekta förhållanden.

Lite vind som blåser ur fukten, 28 grader i luften och en luftfuktighet på 35 procent. Håller vädret i sig kan man bli klar på kortast möjliga tid. Men det är inte bara på Sjöäng tröskorna går för fullt, det ser likadant ut på de flesta gårdarna i Österåker.

Snabbt fylls sädeskärrorna med säd från de bördiga åkrarna runt om i Österåker.

Text och bild: Tomas Nilsson

Österåkers Hembygdsförening

Skapad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-08-11 13:25:48) Kontakta föreningen
Ändrad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-08-11 16:41:22) Kontakta föreningen