Traktens vägar kantades av bilar med köpsugna loppisbesökare. Några parkerade illa men de flesta var duktiga. Smala vägar kan ibland göra det svårt att få plats med bilen.

Dagarna präglades annars av glada miner hos besökarna som gjorde fynd. Frågan är ändå om inte årets fynd var vid Nilsgård i Säby. Två killar med en dålig svenska dyker upp och tittar bland kakorna och frågar om de var med förra året? - Ja, svarar säljaren. Det blev affär på fem blåbär- och tre hallonkakor av modell större mjuk kaka. Sedan kom en provsmakning av flädersaften. – Jag tar femton liter sa kunden! Så mycket fanns nog inte att köpa, men den smakade gott tydligen.

I byn sålde kusinerna Olle och Fabin Abrahamsson korv och fika för fulla muggar. Redan vid tvåtiden var korven slut, men att det var roligt lyste i ögonen på grabbarna.

- Vi ska på Liseberg för pengarna vi tjänade, sa grabbarna.

Trots att det inte blev rekord verkade Catharina nöjd med dagen.

Regnet som kom en kort stund och skrämde upp säljarna. Paraplyerna kom fram, men det gick ganska snart att packa undan igen.

Nu laddar Catharina och vi andra för tioårsjubileet. Det ska slå alla rekord hoppas vi i Österåker.

Text och bild: Tomas Nilsson

Österåkers Hembygdsförening

Skapad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-07-28 19:09:47) Kontakta föreningen
Ändrad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-07-28 19:19:11) Kontakta föreningen