Malmströms smedja

Skillingaryd Kaffegatan 30
En unik smedja som bevarats på sin ursprungliga plats i Skillingaryd. Orten är känd för sin omfattande produktion av hästdragna fordon. Denna verksamhet är upphovet till dagens industrisamhälle i Vaggeryds kommun. Smedjan ägs och vårdas av Vaggeryds kommun men ligger på en privatägd villatomt. Smedjan har kvar sina maskiner och takmonterad remdrift under taket. På senare tid har den använts i studiecirklar för konstsmide. Lillstugan intill smedjan har flyttats hit från Götaströms bruk där det varit poststuga vid Götaströms anhalt vid HNJs järnväg som invigdes 1880. Bruket var i drift till 1896.

Intervju medsmedmästare Frans Malmström den 8 jan.1958, född 11.1 1876.

Malmström föddes utanför Värnamo och kom strax efter skolan i smedlära, och arbetade bl.a, hos Jehander (järnvägsbyggaren) på Hornaryd. Här gjorde han bl.a. grimtag. Så kom han till Värnamo, där han blev smeddräng hos smeden Fast.

1893 kom Malmström till Skillingaryd och var i 6 år anställdhos August Källgren eventuellt Johan Källgren.

1899 flyttades från vägskälet vid landsvägen vid Götaströmden s.k. poststugan. Den hade köpts av Åkerman på Hestra, som byggde upp Poststugan vid Tofteryds-vägen. Uppepå hade Åkermans måg Stigell ett accidenstryckeri. Innan den ännu var färdigbyggd köpte Frans Malmström denna fastighet 1899 och sedan byggde han därinvid sin smedja. I denna tillverkade han under många år slädar, åkvagnar, skrindor, fjädervagnar samt ibland likvagnar. Träet -häckarna- och järnet köptes genom Thulin, som hade förlagsverksamhet. Även försäljningen gick genom Thulin, som mest sålde till Norrland. Järnet leverames i stänger på 4-5 meters längd. Innan man kunde göravagnen måste man själv smida alla verktyg, tänger, släggor m.m. Städet i Malmströms smedja var tillverkat på Götaström. Att tillverka ett städ var ett mästerverk, som inte vilken smed som helst gick i land med.

 Arbetstiden i smedjan var dagligen cirka 10-12 timmar. Man började 6 på morgonen och höll kanske på till 8 på kvällen, och det var inget latemansgöra. På en vecka kunde 2-3 man göra en vagn klar. Man kan således beräkna årsproduktionen till cirka 50 vagnar och slädar i Malmströms smedja, som hade 1,2 eller 3 smeddrängar allt efter arbetstillgång. Smeddrängarna kom i allmänhet från andra håll, såsom Värnamo och Jönköping. De stannade 3-4 år och fortsatte sedan på annat håll. Några Skillingarydsbor arbetade aldrig i Malmströms smedja.

1912 infördes elkraft och i smedjan kom sedan sådana maskiner som svarv och fjäderhammare .

Malmström höll på med vagntillverkningen ända fram till ungefär 1948, och nu smider han mest -trots 82 års- ålder möbelbeslag och andra mindre järnsaker.

Intervjun finns i ABF:s kompendium från en studiecirkel 1958-1959. Är troligen nedskriven av Erik Nykvist


Förening:

Östbo Historiska Sällskap

Skapad av: Östbo Historiska Sällskap (0001-01-01 00:00:00) Kontakta föreningen
Ändrad av: Östbo Historiska Sällskap (2023-05-16 20:05:31) Kontakta föreningen