Osby Hembygdsförening

Hembygdsföreningens årsbok 2022 är klar och på väg ut till medlemmarna i slutet av november. Artiklarna i årsboken är Osby-historia skrivna av våra aktiva medlemmar.
   Anders Bystedt har skrivit om caféer i Osby under 1900-talet och till idag. Tidigt 1900-tal fanns det i Osby runt tio caféer och idag finns det två.
  Kjell Jeppsson har bidragit med en artikel som har titeln, ”Lide om hur vi hade att forr”. Artikeln handlar om Kjells uppväxt på en gård i Brunkelstorp under 30- och 40-talet.
  Lars-Åke Ljungdahl skriver om Signe Aurell, en tillbakadragen kvinna som han bodde granne med under sin uppväxt. Att Signe Aurell var facklig aktivist och nykterhetskämpe i Minneapolis under tidigt 1900-tal och umgicks i kretsarna runt Joe Hill, det visste nog inte många av hennes grannar på Hörneledsvägen. Hon var också   en aktiv skribent i de svenskspråkiga fackliga tidningarna i svenskbygderna och gav även ut en diktbok med titeln ”Irrbloss”.
  Tord Bengtssons artikel handlar om ”Svensagården”, som låg där Rönnebacken idag ligger. Det var en av Osbys ursprungliga bondgårdar, som blev ett hem för de som betraktades som ”sinnesslöa”.
  Lars-Göran och Torsten Johansson har bidragit med en artikel som handlar om Brunnströms symaskinsfabrik, som låg i Hasslaröd. Där tillverkades symaskiner för läderindustrin. I fabriken var skribenternas fader verkmästare under många år. En spännande artikel om Osbys industrihistoria.
Utöver dessa exempel finns en artikel med rubriken ”Hus i Osby med historia” och en om företaget B. Borgs Halmslöjd.
  Vi vill gärna ha dig som läser denna artikel som medlem i vår förening. Det kostar bara 240 kronor i årsavgift och då får du boken i brevlådan. Vi behöver fler medlemmar och blir du medlem så medverkar du till att trygga fortsatt utgivning av en årsbok med intressant Osby-historia.
  Vill du komma i kontakt med oss så gå in på vår hemsida för mer information.

Lars-Åke Ljungdahl

Osby Hembygdsförening