Att vara andelsägare i Föreningen Örsnäs Hembygdsgård

Hur blir man andelsägare?

Man kan få ärva sin andel i föreningen. Man kan även få den i gåva av någon privatperson. Det händer ibland att andelar lämnas tillbaka till föreningen, exempelvis om någon delägare avlidit och ingen anhörig vill ta över andelen. Då är det styrelsen som beslutar vem som ska få andelen.

Kostar det något att bli delägare?

Nej, det kostar inget för den enskilde att bli andelsägare i föreningen, men det ger heller ingen ekonomisk vinning. Från början fick man teckna sig för andelar, som då kostade 50 kr styck.

Vad förväntas av mig som är andelsägare?

På en gammal gård finns mycket som behöver underhållas. Har du som delägare kunskap och möjlighet att delta i detta arbete är det mycket bra, men det är inget krav.

På våren varje år hjälps vi åt att städa gården såväl invändigt som utvändigt och ju fler vi är som hjälps åt, desto lättare går arbetet.

Vid den årliga midsommarfesten behövs funktionärer. Det samma gäller vid årsmötet och vid andra evenemang.

Vad ger det mig att vara andelsägare?

Såsom andelsägare har du en unik möjlighet att få vara med och förvalta en del av vårt kulturarv. Dessutom ingår du i en social gemenskap.