Örebro läns hembygdsförbunds motion till Sv Hembygdsförbunds riksstämma om dokumentation av kyrkogårdarnas kulturarv.

Många kyrkogårdsbesökare upplever att begravningsplatsernas utseende förändras i allt snabbare takt. Framför allt verkar förändringen bestå i att många gravstenar plockas bort på kyrkogårdarna. men också att hela kyrkogårdsmiljön förändras när träd och planteringar, blommande buskar, och avgränsande häckar tas bort i rationaliseringssyfte. Miljön riskerar att bli fattigare i sina upplevelse- såväl som biologiska värden.

Örebro läns Hembygdsförbund vill undersöka vilka möjligheter som finns att gemensamt och skyndsamt dokumentera kyrkogårdens kulturarv och miljöer så det kan bli tillgängligt och sökbart för både släktforskning och lokalhistorisk forskning.

Läs hela motionen på länken.

Kyrkogårdsmotionen 2023.pdf

Örebro Läns Hembygdsförbund