Så lyder motiveringen:
”Sören Klingnéus, fil.dr. i historia och tidigare lektor, Örebro universitet, har på ett föredömligt sätt, med stort engagemang och under många år bidragit till att stärka hembygdsrörelsen i Örebro län och han fortsätter ännu bidra. Han har lyft den lokala historien och drivit arbetet för att ta lokalhistoria till en akademisk nivå. Han har genom sitt arbete inom hembygdsrörelsen och den lokalhistoriska forskningen i Örebro län betytt mycket för kulturmiljö- och hembygdsvården.”

Vi gratulerar Sören till denna välförtjänta utmärkelse.

Image

Från vänster: Ulla-Karin Warberg, Britt-Marie Borgström, Sören Klingnéus, Sanne Houby-Nielsen, styresman för Stiftelsen Nordiska museet, Samuel Thelin, Mats Guldbrand, Susanne Beckmann och Lars Gahrn. Foto: Nordiska museet.

Medalj för Hembygdsvårdande gärning

Medaljen instiftades på Skansens 50-årsjubileum den 30 augusti 1941. Den utdelas av Nordiska museets nämnd för att hedra insatser inom kulturminnesvården. Utlysningen går ut till länsstyrelser, länsmuseer och hembygdsförbund, som i sin tur inkommer till Nordiska museets nämnd med nomineringar.

Örebro Läns Hembygdsförbund

Skapad av: Conny Sandberg (2022-10-25 21:20:00) Kontakta föreningen