Lukaskällan

Här dricker man ”märg i benen” (få kraft för hela det kommande året). En hednisk sed som nu är kristen. Så har människor gjort i många tusen år långt före kristen tid här i norden. Källvattnet skulle drickas vid den tidpunkt på försommaren då månen var full. När månen lyste som klarast över blomster och blad då höll mångudarna sin försommarfest och då var den magiska kraften som starkast.

Nu genomförs det nära inledningen av de kristnas trefaldighetstid. Man samlas till andakt i kyrkan för att sedan under absolut tystnad vandra till Lukaskällan för att där ta en stor klunk källklart vatten. Under flera år har Ore hembygdsförening och Ore församling genomfört vandringen till källan.

Främsta kriteriet för en lukaskälla är att den måste rinna mot norr mot de ondas hemvist. Norr var under hednisk tid det håll varifrån allt ont kom och det var djävulens hemvist. Det var mot norr det onda skulle drivas tillbaka.

Ore Hembygdsförening

Skapad av: (2017-05-25 10:49:09) Kontakta föreningen