Hej kära medlem

Efter en lyckad invigning av Orekammarn och ett soligt och varmt midsommarfirande är det snart Orevecka och dags för Gammelstans dag.

Det är skönt att vara tillbaka efter två år av pandemi. I år kommer vi hålla Finngården öppen för besökare och möjlighet att lära känna Finn-Anders lite bättre. För barnen kommer det finnas både häst och får.

Gammelstan saknar motsvarighet i både Siljansbygden och övriga Dalarna. Det unika är att gårdarna är intakta och ligger på sina ursprungliga platser. De ger en levande bild av hur gårdarna i Ore och andra socknar i Dalarna såg ut för 300 år sedan och ännu längre tillbaka. Med invigningen av Orekammarn kan Ore nu även visa hur människorna som bodde och verkade i bygden klädde sig.

Vi ses under Oreveckan, varmt välkommen // Styrelsen genom Kristina Helles

Välkommen till GAMMELSTANS DAG ORE HEMBYGDSFÖRENING Kaffe, fika och korv finns till försäljning! Gammelstan håller öppet och bjuder välkomna in i både Nissniss- och Finngården.

I Finngården berättas Finn-Anders historia. Han som bodde i gården ända in på 1970-talet. Orekammarn håller öppet där vår fina dräkt- och textilskatt visas.

Barnen får möjlighet att träffa Lillan, vår nordsvenska häst. För den som är intresserad att lära sig kvinnlig och manlig ingenjörskonst i form av textilberedning, vävning, repslagning, pärttaksläggning och mycket mer, visas det av olika hantverkare. Vem vet kanske går ni i tankarna att sticka vantar eller lägga om taket?

För den som bara vill njuta av de vackra miljöerna och lyssna på musik går det också bra. Våra musiker underhåller gärna.

Ore Hembygdsförening

Skapad av: Dixie Ericson (2022-07-08 06:56:24) Kontakta föreningen