Ore Hembygdsförenings nya styrelse hade nyligen sitt konstituerande möte. Två nya namn träder till för att föra Ore Hembygdsförenings verksamhet vidare. Kristina Helles efterträder Inge Brorsson som ordförande och Louise Ajax ersätter Lisanne Wimmer. De både nya ledamöterna presenterar sig nedan.

Min koppling till bygden kommer genom min pappa, Arne Ollas. Farfar Valfrid Ollas var från Östanvik och farmor Greta från Dalfors men hon växte upp i Norrboda hos sin mormor Marta Gustafsson.Mina föräldrar köpte en gård i Östanvik på 70-talet när jag var liten och innan dess tillbringade vi några somrar där farfar är född i Östanvik. Så jag har tillbringat alla mina sommarlov här och många påskar, trettonhelger och sportlov har det också blivit.Faktum är att min farmor på något sätt var släkt med Finn Anders så min pappa har varit i Finngården och lekt som barn. Som nygifta var mina föräldrar där och hälsade på också. Sedan drygt ett och ett halvt år har jag med familj tagit över gården efter mina föräldrar som båda är över 80 vid det här laget.För övrigt är jag uppvuxen i Upplands Väsby, en förort norr om Stockholm men bor idag på Södermalm med familj. Jag är gift med Ulf Helles och har två flickor, Lisa (23) och Hanna (20). Pluggade till ingenjör och arbetar idag på Getinge som bland annat tillverkar och säljer respiratorer. Coronapandemin har gjort att det har varit ett intensivt år på arbetet.Föreningsliv har jag erfarenhet av genom att jag är ordförande hemma i vår bostadsrättsförening sedan ganska många år. Huset är från 1894 så viss byggnadsvård ingår :). Sedan är jag ledamot i Friluftsfrämjandet Mälardalen sedan ett år tillbaka. Jag var engagerad som ledare där när mina döttrar växte upp.

Kristina Helles

Min mans familj har haft stuga i Sunnanhed i över 50 år där han tillbringade de flesta lov som ung. Detta ledde till att vi för 20 år sedan köpte ett eget ställe i Östanvik. Här har vi tillsammans med våra tre döttrar, katter och numera även hund spenderat många härliga somrar och andra tillfällen. Annars är vi boende i Stockholm där jag arbetar med affärs- och verksamhetsutveckling inom standardiseringsvärlden.
Jag har lite blandade erfarenheter av föreningsliv, har bland annat varit aktiv i en bostadsrättsförening, gymnastikföreningen GT Vikingarna och inom Friluftsfrämjandets förskoleverksamhet: i Ur och Skur.

Louise Ajax

Ore Hembygdsförening