Bokomslag : Bilder ur Yngve Bäckströms produktionBilder ur Yngve Bäckströms produktion, från 1957 och en bit in på 1970-talet. Skannade och sammanställda av Hans Löbel
En samling foton, tagna av Yngve Bäckström vars dotter Eva skänkte negativen till Ore Hembygdsförening. Hans Löbel fann lådorna med negativen, digitaliserade dem och sammanställde dem till en unik samling. Bilderboken innehåller mer än 800 foton av människor mestadels från Ore-trakten som sökte sig till Yngves fotoateljé i Hedlundshuset. De ville föreviga sina bröllop. konfirmationer, examina – och sina barn. Eller behövde foton till ett mer prosaiskt bruk som pass, körkort eller id-kort.
Yngve Bäckströms bilder har kulturhistoriskt värde på flera plan. De berättar om vilka ögonblick i livet dåtidens människor ville bevara för att  kunna återvända till – och som de ville bevara till eftervärlden. Yngve Bäckströms eget liv och verk  påminner oss om att fotograferandet i mitten på 1900-talet var en kvalificerad och smal verksamhet och att de flesta människors liv  lämnade få foton efter sig; i bjärt kontrast till vår bildstinna samtid där redan en ettårings liv avsatt fler bilder än den totala bildmängden i form av foton en liten byns befolkning förr avsatte under en hel livstid.

Yngve Bäckströms entreprenörsgärning över tid visar på att det krävdes flera inkomstkällor för att kunna försörja sig och sin familj om man bodde på landsbygden. Då som nu.

Boken finns att låna på Ore bibliotek

Är du intresserad av släktforskning eller vill anskaffa boken kontakta Hans Löbel.

Ur boken: Från Hedlunds bolagsstämma någon gång på 70-talet.

Ur boken:
Hedlund-dynastin har samlats till bolagsstämma någon gång på 70-talet.

Ore Hembygdsförening

Skapad av: Markus (2020-01-08 13:05:35) Kontakta föreningen