Gammelstan

I kransen av byar runt Oresjön ligger Norrboda och den del av byn som går under namnet Gammelstan (den gamla platsen). Norrboda ligger öster om Oresjön i Ore socken, ca 10 km sydost om Furudal och ca 35 km norr om Rättvik. Vägvisning till Gammelstan finns från både väg 296 och 301.

Gammelstan saknar motsvarighet i både Siljansbygden och övriga Dalarna. Det unika – till skillnad från de flesta andra gammelgårdar – är att byggnaderna ligger på sin ursprungliga plats och ger därmed besökaren en levande bild av hur gårdarna i Ore och andra socknar i Dalarna såg ut för 300 år sedan och ännu längre tillbaka.

Gammelstan består av två bondgårdar, Nissnissgården och Finngården, som ligger på var sin sida av en hägnad bygata. Det finns totalt 28 byggnader. De äldsta husen antas vara från 1500-talet och ägarlängderna för de två gårdarna kan följas tillbaka till 1600-talet.

Riksantikvarieämbetet förklarade 1966 Gammelstan i Norrboda som byggnadsminne och sedan 1972 äger Ore Hembygdsförening hela Gammelstan.

Under sommaren 1982 gjordes inspelning av TV versionen av Wilhelm Mobergs roman ”Rid i natt” i Gammelstan. Redan 1972 gjordes en inspelning av ”Häxan” – en film om häxprocesserna i regi av Rune Lindström.

Se filmen "Rid i natt" på SVT:s öppet arkiv

Ore Hembygdsförening