Shuttle - en app för rundvandringar

- gå på en rundvandring i historien!

Guidad av vibrationer, ljud eller tal kommer du till platser med spännande berättelser. Din virtuella guide berättar om sevärdheterna, och informationen kan stoppas, pausas och upprepas så många gånger du vill. Ladda hem appen Shuttle redan idag och kika på det innehåll som finns där! Åk sedan till någon av alla fantastiska miljöer och lyssna på spännande berättelser på plats!

Shuttle är en app till Android och iPhone. Den är baserad på appen Tidsmaskinen, som var en del i ett flerårigt forsknings- och utvecklingsprojekt där Certec, Lunds Universitet, Linnéuniversitetet och Skånes hembygdsförbund arbetade tillsammans. Region Skånes kulturnämnd stöttade ekonomiskt. Appen utvecklas kontinuerligt av företaget Do-Fi. Den finns att ladda hem gratis på Google Play och i App Store. Du behöver en smartphone med GPS och kompass. Just nu finns spännande rundor i Ängelholm, Dalby, Gislövs läge, Stångby, Vallkärra, Nöbbelöv (utanför Lund), Oppmanna-Vånga och Tomelilla samt på Ingeborrarps friluftsmuseum och vid Biskopskällaren på Ivö.

Oppmanna-Vånga hembygdsförening har hittills tagit fram två rundor till Shuttle:

Den ena börjar på parkeringsplatsen vid Edre Ström, vid sjön Immelns utlopp till Filkesjön och består av en vandring utmed strömmen till Filkesjön och utmed dess strand till den plats där de omtalade dynamitarderna Bildsköne Bengtsson och Tatuerade Johansson hade inrättat ett gömsle på 1930-talet. Man återvänder sedan samma väg tillbaka till parkeringsplatsen.
Rundan är ca. 2 km lång och innehåller ett antal anhalter med beskrivning av olika sevärdheter utmed vägen. Rundans namn för nerladdning är: Bildsköne Bengtsson.

Den andra börjar vid Lerjevallens parkeringsplats vid Mjönäsvägen och består av en vandring längs, den numera nedlagda delen, av  Skåneleden till Enetorpsvägen och vidare längs f. d. Vildmarksleden till Kastagropen, som man sedan följer till stenblocket "Predikstolen". Den fortsätter sedan  tillbaka till Lerjevallen. På vägen passerar man några av torpen runt Spångabro, som kommit att benämnas Döda Byn.
Rundan är ca. 12 km lång med ett par avstickare till några byggnadslämningar mm. och innehåller beskrivningar av de olika objekt som passeras. Man behöver naturligtvis inte gå hela rundan på en gång, eftersom den återvänder till Lerjevallen, utan man kan vända när man så önskar och kanske återvända en annan gång för fortsättning.
Rundans namn för nerladdning är: Döda byn.

Länkar:

Shuttle - en app för rundvandringar, Skånes Hembygdsförbund

Kartskiss över Döda Byn

Oppmanna-Vånga Hembygdsförening

Skapad av: (2014-10-09 23:06:48) Kontakta föreningen
Ändrad av: Oppmanna-Vånga Hembygdsförening (2020-10-01 19:02:33) Kontakta föreningen