Söndagen den 17 juli firade Oppeby HBF 80-årsjubileum vid den sedvanliga hembygdsfesten på soldattorpet EKELID i Oppeby. Festligheten besöktes av ett 70-tal intresserade ortsbor, hemvändare och medlemmar.

Föreningens ordförande  Rune Larsson, inledde med att hälsa alla välkomna i det för dagen perfekta vädret, lagom varmt och ingen blåst eller nederbörd.

Sören Petersson lämnade en kort historik från början av 1940-talet när och hur föreningen bildades nästan på dagen för 80 år sedan. Då av några framsynta ortsbor med prästen i förgrunden, som alla värnade om hembygdens äldre kultur mm. Soldattorpet Ekelid donerades sedan på 1960-talet av Svenska Riddarhuset till föreningen och blev då föreningens hembygdsgård.

Ordföranden Pettersson från Hembygds Östgötadistrikt överlämnade sedan minnesdiplomoch önskade föreningen lycka till i framtiden.

Festen fortsatte med trevlig underhållning med sång o musik av Leo och Chatarina från orten. Alla besökare var sedan kaffesugna och med musik i bakgrunden såldes lotter och utbyttes många minnen mellan besökarna.

Föreningens ordf. tackade musiken  och dagen avslutades med lotteridragning där många fina vinster kunde fördelas.

Oppeby Hembygdsförening

Skapad av: Sören Petersson (2022-07-18 21:55:28) Kontakta föreningen