Vad gör Hembygdsföreningen i Oppeby ?

Föreningens huvuduppgift är att vårda och underhålla Grenadjärtorpet EKELID, med alla byggnader, samlingarna med gamla föremål, och den vackert belägna trädgården vid Åsunden.

Vi ordnar även med olika aktiviteter, Hembygdsfesten i Juli månad med besök av många "hemvändare", torpvandringar i olika delar av socknen, gökotta och höstträffar vid brasan i torpet. Inventerar och dokumenterar ödetorp mm i olika delar av socknen.

Föreningen är även medarrangörer i Björkfors Marken varje år i juni,veckan före midsommar.

Vi informerar utåt via denna hemsida,info på Kulturarv Östergötlands hemsida mm.

Vi strävar efter att få flera medlemmar att engagera sig i verksamheten. Kontakta oss gärna och bli medlem !!!

Alla är välkomna att besöka vår hembygdsgård som är en fantastiskt lugn och vacker plats. Passa på under vår sommartid och njut av fågelsång och utsikten. Hör gärna av er för en visning.