Om oss

Vårt verksamhetsområde ligger i hjärtat av Halland, vackert beläget i dalgångarna längs Högvadsån och Ätran, ca 1 mil ifrån Ullared i Falkenbergs inland.

Vi har ett omfattande hembygdsarkiv som är placerat i Okome bygdegård.

Vårt hembygdsmuseum är inrymt i Okome gamla kvarn.

Vi förvaltar en skvaltkvarn i Axtorna (Köinge) och en linbasta i Kogstorp (Svartrå).

Mission:

"Ess vi bare vellom sau konnom vi gôra't"

Hjärtligt välkommen att utforska vår vackra bygd!

En betraktelse över Margit Svensson, Okome. 1903-1989

Margit kom från Kalmar till Okome 1923, då hennes man hade fått tjänst som mejerist vid Okome mejeri. Det blev deras hembygd för resten av livet!

Margit var aktiv i kommunal-och föreningsliv, i natur och hembygdsvård, i hemslöjd, blomsterodling och mycket annat.

Hon var initiativtagare till att Okome hembygdsförening startades 1938, likaså när Mellersta Hallands hembygdskrets några år senare bildades. Margit var ordförande i båda föreningarna.

En annan förening som Margit startade var Okome föreläsningsförening som fortfarande är aktiv.

Det var också Margit Svensson som var idégivare, när Hallandsbygd kom till i slutet av 50-talet. Hon tillhörde redaktionskommittén i ett 15-tal år!

I kommunpolitiken stod hon på de svagas sida och arbetade hårt, på trettitalet, för att stödja frågan om kvinnornas ”Husmorssemester”.

Hon stöttade även de behövande i samhället genom bl.a. att bjuda in personer att fira jul med familjen istället för att de skulle sitta ensamma.

Margit var mycket duktig att dokumentera hembygden och hembygdsarkivet har en diger samling av hennes arbete. Den bygdehistoriskt värdefulla filmen om Okome var även ett av hennes projekt.

Hennes intresse för botanik var stort och i trädgården i Okome fanns det växter av många olika slag. Till glädje för familjen men även skolklasser från Okome som blev undervisade om Sveriges flora!

Källor:

Alrik Larssons minnesord över Margit Svensson i Hallandsbygd årgång 31, 1989-1990.

Margits son, Ulf Waginder,s bok:

Pojken som föddes i Okome och flyttade hemifrån”, från 2012

Sammanställt av Gunnel Karlsson, ordförande i Okome-Köinge-Svartrå Hembygdsförening