Nyheter

Sveriges Radio sände direkt från Ödenäs 1954-55. Flera ödenäsbor berättar om livet i byn. Det blir nostalgiskt för oss som känner igen rösterna och hur det var förr.

Alla avsnitten kan du Lyssna på programmen här och samtidigt titta på bilder från byn.

I boken Ödenäs och bastabinnet - från gran till sillakass finns allt som du kan tänkas vilja veta om bastabinne. Den finns att köpa hos bokhandlare som Bokus, Adlibris och kan beställas i vilken bokhandel som helst.

Om oss

Ödenäs hembygdsförening bildades 1970 för att värna om vår hembygd och dess traditioner. Vi har ett arbetslivsmuseum för att bevara kunskapen om vårt alldeles specifika hantverk Bastabinne. Att slöjda, slå med lie, blôsagång, påskeld hör till våra stående inslag bland föreningens aktiviteter.

Skicka meddelande

Jag samtycker till att föreningen sparar mitt namn och min e-postadress för att kunna svara på mitt meddelande.

Om du vill bli borttagen från vår lista, kontakta: [email protected]