Tryckstockar

Mönster till vår servett

Vi har en fin samling av 58 tryckstockar som har tillhört färgaren Jonas Hallberg från Ockelbo. Dessa stockar har använts för att trycka mönster på tyg, mest sjalar. I samlingarna finns även sjalar i bomull och ylle samt en mönsterbok med provtryck och personliga anteckningar av Jonas Hallberg som var skinnarson från Malung. Jonas arbetade som gesäll hos färgaren C G Lundberg innan han 1875 övertog rörelsen som han behöll till 1881.

Mönstren som trycktes var oftast blommor, blad och bladslingor. Ett populärt mönster var det som brukade kallas för sjalgurka, ett mönster som har sitt ursprung i det persiska Mir-i-Botha motivet. Tryckstockarnas mönster bildades genom att motivet skars ut direkt i trästocken eller att det formades med hjälp av metallband eller stift. Mönstren trycktes sedan med oljefärg på bomulls eller ylletyger.

Utdrag från tryckstocksutställning på Gävle länsmuseum

Ockelboservetten

Mönstret har bearbetats av konstnären, illustratören och barnboksförfattaren Carina Bodström, Ockelbo. Servetten trycks hos DUNI. Servetten säljs på hembygdsgården vid våra arrangemang samt i museibutiken på Länsmuseet i Gävle.

Ockelbo Hembygdsförening

Skapad av: (2013-07-19 14:38:07) Kontakta föreningen