Våra museum

GUIDAD VISNING
Barn upp till 15år GRATIS

För kontakt angående visningar:
Monika  070-670 99 34
Clifford  070-263 91 80
Elof  0580-320 79

Guldsmedsmuseum
Öppnades 1972. Med hjälp av Guldsmed Bo Samuelsson kunde stora delar av den 1800-tals verkstad som funnit i Allersta byggas upp tillsammans med hembygdsföreningens samlingar. All utrustning som guldsmeden använde kan studeras här och är det äldsta bäst bevarade i Sverige.

Postmuseum
Öppnades 1971 efter en idé av Anders Bogland i hembygdsföreningen samt postmästaren Sune Roland.
Ett postmuseum i Kopparberg faller sig naturligt då Tre Skilling Banco-märket stämplades här på orten 1857.

Fotoateljén räddas för eftervärlden 1968!
<< Klicka bild för att förstora.

Fotoateljé museet
Öppnades 1973. Troligen en av Sveriges äldsta genuina fotoateljé-museum. På 1860-talet kom nymodigheten fotografisk ateljé till Kopparberg. Tack vare beståndet av förmögna bergsmän i trakten ett väldigt tidigt datum. Men av denna första finns tyvärr inget kvar. Nästa fotoateljén uppfördes år 1873 och ombyggdes till nuvarande utseende ca. 1890. Ateljén var i bruk fram till 1952. Utöver själva ateljén så finns tidstypiska kameror och även en stor samling glasplåtar i föreningens förvar. Väggmålningar har restaurerats innan öppningen och tagits fram under lager av gammal färg med hjälp och skicklighet av Pelle Högberg. Fotografer och ateljéinnehavare genom åren är August Wahlström med kompanjonerna Hallin och Söderkvist, Alfred Michelson, Frida Elfwing samt sista fotografen Ingeborg Welin. Welin tog över 1905 och fram till 1952.

Hartman museet
I vårt museum finns en avdelning med riksspelmannen Carl Erik Hartman.  Född i Skrekarhyttan Viker 1870 död 1972 i Bångbro som han flyttade till 1897. Far till Stig Hartman. Farfadern hette Karl Jansson var från Tomasboda och kallades för ”Bergslagskungen”.

Kaveltorps gruvmuseum
Kopparberg och Falun var i äldre tider kända för sin kopparbrytning.
I Kopparberg fanns tre stora gruvor: Ljusnarsgruvan, Finngruvan och Kaveltorp. I vårt gruvmuseum finns en glasmodell av en tredimensionell gruvkarta, en 12m2 stor modell av Kaveltorps gruvområde, massor av bilder, verktyg/redskap, malmtyper m.m.

Skomakarmuseum
Här får vi uppleva atmosfären hos en skomakare som var verksam under 1800-talet. Inredningen här är från Sigurd E. Möllers skoaffär i Ställdalen. Möller var verksam som skomakare 1916-1964 fram till 72 års ålder.

Allmogemuseum
Detta museum var ursprungligen ett spannmålsmagasin.
Spannmålsmagasinet eller Sockenmagasinet uppfördes år 1756.
Magasinet kunde lämna lån på våren i form av spannmål till utsäde med återbetalning efter tröskningen på hösten.
Räntan var 1 åtting ( 1/8 tunna ) per tunna säd.
Under 1860-talet var den kände postmästaren m.m. Philip Tronêt magasinets kassör och bokförare.
Möjligtvis upphörde verksamheten vid hans avgång år 1869.
Magasinet har ett lås med tre nycklar som var utdelade till de båda föreståndarna och magasinskrivaren.
Byggnaden övertogs av hembygdsföreningen på 1920-talet.

Gruvmuseum
STÄNGT - Tidigare inrymt i den gamla salt- och konstgödselboden som tillhört Albert Trolands diverseaffär tvärs över gatan vid Laxbrogatan nedför kyrkan. Anders Bogland byggde här 1979 en 8 meter lång gruvgång som mynnar i en gruvort. Inredd med verktyg från kringliggande gruvor i Ställberg, Bastkärn samt Mossgruvan.

Våra museum

Nya Kopparbergs Bergslags Hembygdsförening