Om oss

Nossebro hembygdsförening bildades 1985. Bland det första som vi engagerade oss i var att rädda det gamla stationshuset från rivning. Vår kommun köpte byggnaden och utförde den utvändiga renoveringen som innebar att exteriören från 1916 återställdes. I november 1992 var allt klart och vi kunde flytta vår verksamhet till stationshuset. Där har vi nu mängder av foton och föremål från järnvägsepoken.

Nästan allt kommer från Åke Bergmers samlingar. Hembygdsföreningen har också många foton och annan dokumentation som berättar om samhället som växte genom tillkomsten av Västergötland - Göteborgs Järnväg 1900 och Trollhättan -Nossebro Järnväg 1916. Båda dessa järnvägar lades ner runt 1970. Åren 2001-2007 renoverade vi Kerstinsås kvarn. Som du ser ligger den 150-åriga kvarnen vackert vid stenbron över Nossan. Nossebro är centralort i Essunga kommun. Här bor cirka 2000 personer och i vår kommun 5500. Vi samarbetar med andra hembygdsföreningar i kommunen och deltar aktivt i kulturlivet i kommunen. Ytterligare information finns under rubrikerna på hemsidan. Du som läser detta är alltid välkommen att kontakta oss eller besöka stationshuset i Nossebro.