Urkons grotta

Plats med tradition kopplad till Urkon.Trollkarlen Some, som bodde i Tullerum, tröttnade på Urkon och lyckades med diverse trollerier, hästsko och kedjor stänga in henne i Urberget, som reser sig brant upp över Sommen. Där inne sitter hon i sin håla. Hon är dömd att sitta där med två möjligheter att komma ut ur sitt fängelse. Den ena möjligheten är, att hon hos sig i berget har en stor nöthud. Av den får hon äta ett hår varje julafton. Då alla håren är uppätna slipper hon lös och förstör såväl Ydre som hela vår värld. Den andra möjligheten är, att hon slipper lös om Ydre besöks av någon kung. Då förföljer och dödar hon honom om hon kan nå honom inom häradets landamären. Märk väl konungen måste vara krönt.
Det är lätt att förstå urkons bitterhet om man beaktar, att hon ska leva på ett nöthår om året, en nog så mager kost.
För den modige finns det möjlighet att bese ingången till urkons grotta och till och med krypa in en bit. Kanske finns det en chans, att just vid det tillfället, få en glimt av de vildsinta koögonen därinne. För oss mer räddhågade räcker det kanske med att på avstånd lyssna till de rasslade ljud, som av kedjor, som så många besökare säger sig ha hört.

Norra Vi Hembygdsförening

Skapad av: Norra Vi Hembygdsförening (2014-06-22 12:23:25) Kontakta föreningen