Nästången. Birgers kula

Grotta med tradition.Vid sjön Nästången i branten ca 300 meter norr om torpet med samma namn ligger väl dold ingången till en grotta, som enligt traditionen har ett spännande förflutet. Där bodde nämligen rövaren Birger med sitt band. De härjade i Norra Vi med omnejd och stal från både fattiga och rika. Men till sist gjorde de ett misstag och rövade en flicka i Norra Vi som skulle städa åt dem i grottan.
Flickan var klok och lämnade ett spår efter sig, när rövarna förde henne till grottan. Härigenom kunde förföljarna följa bandet och hitta grottan, där de förvarade inte bara flickan utan också allt det de stulit.
Ingången till grottan är inte stor och är inte något för den som lider av klaustrofobi. Men för den modige är det än idag möjligt att krypa in och studera ”vardagsrum” och ”sällskapsrum” för rövare på den gamla goda tiden. Rövarna lär ha fått sitt rättmätiga straff och bygden fick återigen andas ut.
Historien finns dokumenterad i Östergötlands fornminnesinventering, som en tradition utan angivande av närmare ursprung.

Norra Vi Hembygdsförening

Skapad av: Norra Vi Hembygdsförening (2014-06-21 22:56:50) Kontakta föreningen