Tullstugan är i blickpunkten både fysiskt och historiskt just nu.  Den trasiga väggen har  lagats.  Tanken är att ta fram mer uppgifter om alla byggnaderna i hembygdsgården.  Tullstugan är först ut. Det kommer att sättas upp en skylt med QR kod där du  kan få information uppläst och samtidigt titta på bilder.

Det ska  bli roligt att  utnyttja hemsidans tekniska möjligheter,  att berätta om varifrån den flyttas, vem som bott där, att komplettera med gamla och nya bilder.  Kanske gå ett steg vidare - tänk att göra en liten video om hur det kan tänkas att det såg ut på kvällen när alla skulle gå och lägga sig.  I madrassen var det halm  och  barnen låg skavfötters.

Stugan är inte möblerad med autentiska möbler, men kanske såg det ut så här i många hem omkring sekelskiftet 1900.   Trångbott var det i alla fall.

Läs/lyssna/titta

Östra tullstugan