Föredrag om Gammalsvenskby.
Norra Billings hembygdsförening bjöd in Tage Brolin från Främmestad för att berätta om Gammalsvenskby i södra Ukraina. Under kvällen visade han också en film om byn och människorna, som bor där.
Tage Brolin kom i kontakt med Gammalsvenskbyn första gången 1999 och han har varit där och i områden däromkring ett femtiotal gånger. Människorna, som nu bor i byn nära Cherson vid floden Djepners strand, kom ursprungligen från Dagö utanför Estland, där de bott sedan 1200-talet. Fram till 1721 var Dagö svenskt, men i samband med krig hamnade ön under ryskt styre. Katarina den stora i Ryssland förflyttade år 1781 omkring 1000 Dagösvenskar till södra Ukraina. De tvingades iväg på vandringen med häst och vagn. På grund av kyla och umbäranden kom endast hälften fram. De utlovade boendena och åkrarna fanns inte och efter några år hade gruppen reducerats till omkring 150 personer. Trots en hård tillvaro lyckades de bevara sin gamla svenska dialekt, sina svenska traditioner och sin lutherska tro.
I filmen berättade de gamla kvinnorna om hur byborna under andra världskriget lastades på vagnar och kördes till det ockuperade Polen. Under kriget slog ryssarna sönder allt i byn. Efter kriget fördes de till arbetsläger i Sibirien och i den stränga kylan dog många. År 1947 återvände de till Gammalsvenskby och svår hungersnöd rådde då i Ukraina. De arbetsföra tilldelades 500 gram bröd om dagen och skolbarnen 150 gram, medan de små barnen inte fick något och de dog. Byborna åt gräs som deras getter och många svalt ihjäl. Endast i hemmen kunde Dagösvenskarna tala sitt modersmål; i övrigt var det förbjudet.
Under Sovjetunionens tid var tillvaron svår och många arbetade på kolchosen fram till den plundrades. Byborna försökte livnära sig på vad de kunde odla i sin trädgård, men maskiner fanns inte. Kvinnorna fick dra plogen.
Under 2000-talet blev tillvaron bättre, de kunde sälja bland annat potatis och grönsaker och många turister hittade dit. Detta gjorde att de kunde investera i maskiner. Det byggdes en ny väg och en lekpark, som invigdes av vårt kungapar ved ett besök. De gamla kvinnorna fick tillfälle att tala med kungaparet inne i kyrkan, där det ibland firas gudstjänst och sjungs svenska psalmer.
Trots sina svåra levnadsöden är byborna välkomnande och fulla av levnadsglädje och sjunger gamla svenska folksånger när det är fest.
I valet som Ryssland nu genomfört röstade inte Dagösvenskarna; de låste in sig. Ryssarna har infört rysk telefoni och internet, rubel, rysk skola och ryska varor.

Norra Billings Hembygdsförening

Skapad av: Ulf Nilla (2022-12-03 22:16:58) Kontakta föreningen