Med den skiftande väderlek som rådde under söndagen var det tur att hembygdsföreningens medlemmar kunde få sitta under tak i caféet Berså på Gröna Lund.
Årsmötet inleddes med att ordföranden Ola Wirtberg hälsade välkommen och höll en parentation över de medlemmar, som avlidit under året.
Av verksamhetsberättelsen från förra året framgick att det varit sparsamt med medlemsaktiviteter på grund av risk för virussmitta.
Under hösten har Björkandersgården förbättrats med omläggning av tak, delvis byte av fasad och översyn av fönster. även uthuset kommer att ses över. I Skogsmuseet har Rune Gustavsson och Georg Lans tillsammans byggt en koja liknande de som forna skogsarbetare övernattade i. Skogsmuseet har efter överenskommelse öppnats ett flertal gånger för skogsintresserade sällskap. Något luciafirande kunde inte genomföras på grund av smittorisk. Kägelspelet vid Björkandersgården har hållits igång.
Under året har kallats till fyra protokollförda möten.
Sedvanliga årsmötesförhandlingar genomfördes och det blev ingen förändring i styrelse och i kommittéer. Ola Wirtberg, Ulf Johansson, Åke Nordberg och Anna-Lena Holm kvarstår med ett år vardera, medan Marianne Johansson, Rune Gustavsson, Georg Lans och Per Johansson omvaldes på två år vardera, samtliga ingående i styrelsen.
Medlemsavgiften beslutades vara oförändrad, 100 kr per person.
Ola Wirtberg informerade om åtgärder på Björkandersgården och Skogsmuseet. Björkandersgården målas nu om utvändigt, sedan vidtar förbättringar inomhus. Skogsmuseet befinner sig i ständig förvandling. Flera intresserade grupper har bokat tid för visning; i midsommar kommer lärare från en skogsbruksskola i Ljungby kommun på besök och till hösten är tanken att bereda skolelever tillfälle att se hur skogsbruk bedrevs förr.
I mars månad fick hembygdsföreningen hedersamt motta ett kulturpris från Per Lindekrantz genom LRF för skapandet av Skogsmuseet på Remningstorp.
Eftermiddagen avslutades med smörgåstårta och kaffe med kaka i trevlig samvaro samt lottförsäljning.

Norra Billings Hembygdsförening

Skapad av: Ulf Nilla (2022-05-23 16:47:55) Kontakta föreningen