Skolklasser

Distansundervisning
Det har framställts en film, som visar hur man levde för 100 år sedan. Man kan här se hur miljön i skolan var, hur man bodde och hur en butiksmiljö kunde se ut.

I filmen uppträder guider från Hembygdsföreningen, Ingegerd Moberg och Annika Larsson. Ni kan se filmen via denna länk:
Distansundervisning

Till filmen har en engagerad lärare, Malin Rosendahl, skapat en lärarhandledning. Den kan ni ta fram, läsa på skärmen eller skriva ut. Handledningen når ni här  Handledning.pdf

Skolundervisning
Skolklasser, som besöker Hembygdsmuseet, tas emot med guidade visningar anpassade till barnens ålder. Alla stadier av skolklasser är välkomna. Elever i ålder 6-12 år brukar uppskatta att se en gammaldags skolsal, sitta i bänkarna och skriva med griffel på griffeltavla samt sudda med hartassen. "Fröken" berättar om hur en skoldag för 100 år sedan kunde upplevas.

Efter att ha ha suttit i skolsalen får barnen se en gammaldags butik och höra om expediering i denna. På samma plan berättas om en gammal hattaffär.

En bostadsinteriör från första delen av 1900-talet visas och beskrivs.

Museet har också en historieavdelning där man kan få höra berättas om Kungsbackas historia.

Textilavdelningen
I Textilavdelningen får eleverna höra berättelser om hur man förr i tiden själv tillverkade tyg av ull och lin.

Nordhallands Hembygdsförening

Skapad av: (2014-10-10 10:58:17) Kontakta föreningen
Ändrad av: Nordhallands Hembygdsförening (2024-02-22 10:48:55) Kontakta föreningen