Välkommen till Nora Hembygdsförenings hemsida.

Nora hembygdsförening har till uppgift att:

- väcka och stärka hembygdskänslan.

- vårda och skydda hembygdens natur och minnen.

Därför har vi samlat inventarier, föremål och foton i vår vackra hembygdsgård. Varje sommar leder medlemmar vandringar till natursköna och historiskt intressanta platser. Vi samarbetar med andra föreningar och institutioner för att anordna verksamheter som främjar vårt uppdrag.

Nora Hembygdsförening bildades 1940. Mangårdsbyggnaden är en dubbelkorsbyggnad från 1848-50 på ursprunglig plats. Fastigheten har varit i samma släkts ägo i över 400 år. I samlingarna ingår en inbunden släkthistoria som sträcker sig från 1850 till 1921.

Ett spannmålsmagasin från 1758 kommer från Noravallen. Under 2006 nybyggdes en bagarstuga bredvid hembygdsgården. Föreningen har också ett välbevarat båtsmanstorp i Salom i sin ägo.

Föreningen är en aktiv kraft för ett levande o rikt samhällsliv i och runt Nora för oss alla.

Föreningens organisationsnummer: 888400-2372