Mera om föreningen

Nors Hembygdsförening är en ideell förening med ca 200 medlemmar, vi blir gärna fler. De flesta träffar och möten har vi på vår vackra hembygdsgård, Nors hagar vid Trossnäs. Medlemsavgiften (se under Medlemskap) inkluderar tillträde till och rösträtt vid årsmötet. Som medlem får man också Medlemsbladet 2 ggr/år. Det är en tidning på ca 20 sidor med information från föreningen. Men här finns också artiklar skrivna av medlemmarna. Här finns möjlighet att delge andra sina kunskaper.

Vi vill vara en förening där alla med anknytning till Nor skall känna sig välkomna.

Vara en förening som vårdar det som varit, deltar i samhällsutvecklingen så att de som kommer att leva i Nor har en hembygd att vara stolta över.

Historien om vår förening

Nors Hembygdsförening bildades 1932. Det var närmare bestämt den 17 april detta år som prosten Carl Mellkvist och folkskolläraren Johan Emil Myrén bjöd in till en hembygdsafton i Nors kyrka. Syftet var att bilda en hembygdsförening. Programmet som bjöds var ett föredrag av intendenten vid Värmlands museum Helge Kjellin, Nors hembygdskör medverkade och kaffe serverades

Ett 40-tal Norsbor hade hörsammat inbjudan och kom. Inträdesavgiften var 75 öre. Fastän hembygdskören medverkade gratis, täckte inte inkomsterna utgifterna. Föreningen startade med en skuld på inemot 40 kronor, skriver Carl Mellkvist i en skrift till 25 årsjubileet.

Nu var det här herrar och damer som visste hur man vänder på slantar och får ut mesta möjliga, så redan vid 1933 års slut hade föreningen kapitaltillgångar på hela 184 kronor och 45 öre.

En av de allra första och viktigaste uppgifterna för den nybildade föreningen var att försöka förvärva den en gång så vackra mangårdsbyggnaden på Malma. En ny och modernare byggnad hade byggts. Den gamla hade fått förfalla. Nu var det enda att riva den. Den stod alldeles fel och var mycket nergången. Genom att anordna hembygdsaftnar lotterier och begäran om bidrag från olika håll lyckades man. 1936 kunde man inköpa Huset och året efter började förflyttningen till Trossnäs. Man kan ju tänka att Trossnäs med sina militärförläggningar och övningsfält vid den tiden var något av ett centrum i bygden. En vacker plats har hembygdsgården vid Norsälvens kant Vi har bara att vara tacksamma för det förutseende som dessa personer hade och på bästa sätt vårda det.

Det var så det började och nu fortsätter vi att vårda det som varit i Nors socken. Vi försöker ta reda på hur har sett ut, hur levde folk här tidigare.

Samtidigt vill vi vara en samlingspunkt för människorna i det samhälle vi har nu och försöka påverka det. Till våra aktiviteter under året är alla välkomna. Vi har t.ex. Knutsfest, skördefest, samt konst- och hantverksutställning. Du hittar våra akiviteter i hemsidans högra del.

Vill du vara med oss och arbeta för Din Hembygd i Nor. Skicka gärna ett meddelande på ”Kontakta oss” eller kom till våra träffar på Nors Hembygdsgård och säg att du vill delta.

Nors Hembygdsförening

Skapad av: (2013-11-11 18:00:26) Kontakta föreningen